Seb Martel, Kylie Walters, Gilles Clément, Christian Ubl - photo by Fabienne Gras
other photos by: Jean Barac
OPENED:
16 & 17 October 2015 KLAP Festival Question de danse - Marseille (FR)
ON TOUR:
3 November 2015 at Théâtre Paul Eluard, Choisy le Roi (FR)
28-29 January 2016 at l’Hexagone, Scène Nationale Arts Sciences, Meylan (FR)
16-20 March 2016 at Théâtre du Grütli, Geneva (CH)
22 April 2016 at Aerowaves, Spring Forward Festival, Pilsen (CZ)
1 June 2016 at Zagreb Dance Festival, Zagreb (HR)
3 June 2016 at La Condition Publique, Latitudes Contemporaines Festival, Roubaix (FR)
10 – 20 July 2016 at CDC Hivernales, L’été particulièrement danse #15, Avignon (FR)
18 September 2016 at Constellations Festival, Toulon (FR)
17 March 2017 at Château Arnoux, Durance (FR)
22 March 2017 at Théâtre de L’Octogone, Pully (CH)
28 April 2017 at Centre Chorégraphique National (CCN), Tours (FR)
choreography & interpretation : Kylie Walters, Christian UBL CUBe
music – composition & live : Sébastien Martel (Guitare et Cithare) seb martel
artistic collaboration – gardener & botanist : Gilles Clément gilles clement
artistic collaboration – sound : Fabienne Gras
artistic counsel: Ingrid Florin
lights : Jean Bastien Nehr
costumes : Aline Courvoisier
production : Laure Chapel (Cie Ornithorynque CH ) & Laurence Larcher (CUBe FR)
Will the laws of “the nature of AU” be exotic? How can individuals from different cultures and places recreate a common landscape in which they can evolve and continue together? What will we witness? In which landscape will we be growing? Who will we be, what shall we be? What will remain in the collective and cultural memories? In what form?
AU is not a “representation” of diversity nor the juxtaposition of cultures, but the result of an overhaul of Austrian and Australian roots. In AU, traces of ancient times, known codes and residual clichés appear but are not located in a conventional place. This clash of representations allows us to question the dogma of “acculturation-adaptation”. By digging around the concept of ‘elsewhere’, new artistic foundations are built. It is elsewhere that the origin must be sought.
The writing of AU is protean, polymorphic, focused and set in motion by the imagining of situations and body states verging on the absurd; obsessions, inconsistencies, rooted traditions and diverted cliches – the Viennese Waltz and traditional Aboriginal dance co-habit.
Led by Sébastien Martel, the sound research work is based on two instruments: the cithar and the guitar. The concept of a third possible landscape and the vagabondage of plants is the focus of our collaboration with Gilles Clément – landscape designer, botanist and cult author of the inspirational “Manifeste du Tiers Paysage” or “Jardins Planétaires”.
* Manifeste du Tiers paysage, Gilles Clément, Edition Sujet, collection “L’Autre Fable”, 2004
production : Cie Ornithorynque (CH) et CUBe association (FR)
coproduction : KLAP – Maison pour la Danse à Marseille (FR), Ballet National de Marseille (FR) , La Friche- Pôle Arts du spectacle à Marseille (FR), CDC Le Pacifique – prix coproduction (Re)connaissance 2014, Théâtre du Grütli (CH)
residencies : Trois C-L Luxembourg (L), CDC Le Pacifique à Grenoble (FR), Théâtre de l’Olivier à Istres (FR),Théâtre Paul Eluard à Choisy (FR), KLAP-Maison pour la Danse à Marseille – résidence de finalisation 2015 (FR)
support : Ambassade d’Autriche à Luxembourg, DRAC aide à la compagnie Provence-Alpes-Côte d’Azur, le Conseil départemental des Bouches-du-Rhône, le Conseil régional PACA (CAC Danse), le Forum culturel autrichien (Paris), Ville de Marseille, Ambassade d’Australie à Luxembourg, Ville de Genève (CH), Pro Helvetia (CH), Loterie Suisse Romande (CH)
Deux chorégraphes questionnent la culture, la tradition et le « vivre ailleurs ».L’autrichien Christian Ubl et l’australienne Kylie Walters partagent avec le public unrécit unique, nourri de deux parcours d’artistes, deux langages, deux héritages afin deproposer un espace poétique inédit, un « tiers paysage » où la différence est un élémentconstitutif de l’identité. Le choc des représentations conduit à emprunter les cheminsdétournés de l’absurde, du rituel en passant par l’univers Pop.AU ne donne pas à voir la représentation d’une mixité de cultures juxtaposées, mais lerésultat d’une refonte de racines autrichiennes et australiennes permettant d’interrogerle dogme de la déculturation-adaptation.photo: Fabienne Gras