NOT EVEN WRONG (N.E.W)

 

Performance, dance, particle physics

This new production by Kylie Walters opened May 7 – 11 2014 in Geneva at the ADC.
Trailer:
Not Even Wrong

TV interview with choreographer Kylie Walters and filmed images from Not Even Wrong:
TV interview

 

Not Even Wrong (N.E.W.) Performance, dance & particle physics; a home-made alternative to CERN?Not Even Wrong (N.E.W.) takes the form of a performance piece featuring the splendid dancers (Madeleine Piguet Raykov & Amaury Réot), actor (Geoffrey Dyson) and agitator actor & dancer (Mike Winter) .Contested scientific theories relating to expanding, multiple universes, Loop quantum theory, the anthropic principle, superstring theory and SUSY  infiltrate the choreographic, textual and video-art elements of the piece. The Planet of the Apes is not far and pop music makes a timely rescue in the face of religious trolls overtaking science commentary pages on the internet.
A home-made alternative to CERN?The phrase “not even wrong” is often used to describe pseudoscience or bad science and is considered derogatory.
Not Even Wrong (N.E.W.) attempts to create an atmosphere of ironic interchange, where text and movement spark one another off.The choreography plays with the concepts of entanglement, expansion, of mass, force, dimensionality and space-time through a series of danced duets. These duets privilege the human or “earthly” aspect of the subject, far from pedagogic explanations or symbolic demonstrations of the concepts at play, growing from a poetic and charnel place.Experimental scientific concepts evolve through a complex exchange of dialogue and movement.The texts, written collaboratively by Kylie Walters and Mike Winter with the invaluable advice of particle physicist Olivier Piguet,  is insightful and humorous. These musings assume various forms, from dialogues to a scientific lecture, story-telling to lunatic ravings…An argument that appears to be scientific is said to be “not even wrong” if it cannot be falsified by experiment or cannot be used to make predictions about the natural world. The phrase was coined by theoretical physicist Wolfgang Pauli, who was known for his colourful objections to incorrect or sloppy thinking.
“Not even wrong” has also been used by Peter Woit to mean proposed scientific theories that are well-meaning and based on current scientific knowledge, but can neither be used for prediction nor falsified. He has applied the phrase to aspects of the superstring theory of physics on the grounds that, although mathematically elegant, it does not currently provide predictions or tests.

Performance, danse, science physique

Not Even Wrong (N.E.W.) prend la forme d’une pièce performative. Sur scène; un comédien/danseur (Mike Winter), un comédien (Geoffrey Dyson) et deux danseurs (Madeleine Piguet Raykov & Amaury Réot).La phrase “même pas faux” est souvent utilisée pour décrire la pseudoscience ou la science mauvaise. Elle est considérée comme péjorative.
Diverses théories scientifiques et contestées, concernant l’accroissement de notre Univers, le Principe Anthropique ou la théorie des supercordes et SUSY sont discutées, disséquées et disputées sur fond de mouvements abstraits du duo qui tente d’infiltrer les concepts en discussion.
Un alternative à CERN, fait maison ?
Not Even Wrong (N.E.W.) cherche à établir une atmosphère d’échange ironique où le texte et le mouvement s’entre-déclenchent. Des concepts d’expérimentation scientifique évoluent en échange complexe de ces dialogues et mouvements.
Le texte, à la fois perspicace et humoristique est écrit en collaboration par Kylie Walters et Mike Winter, avec l’aide de le physicien en particules à haute énergie, Olivier Piguet. Ces textes sont parfois des dialogues, parfois des discours, des histoires, parfois des songes.
La chorégraphie joue avec les concepts d’intrication, d’expansion, de masse, de force, de dimensions et d’espace-temps via une série de duos dansés. Ces duos privilégient l’aspect humain et terrien du sujet, loin des démonstrations pédagogiques ou symbolique. La danse reste « poétique » voit charnelle.Un argument qui semble être scientifique est appelé “même pas faux” s’il ne peut être falsifié par expérimentation ou s’il ne peut être utilisé pour faire des prédictions sur le monde naturel. La phrase a été inventée par le physicien théoricien Wolfgang Pauli, connu pour ses objections colorées envers les démarches incorrectes ou bâclées.
“Même pas faux” a aussi été utilisé par Peter Woit pour signifier les théories scientifiques proposées comme étant bien intentionnées et basées sur des connaissances scientifiques courantes, mais qui ne peuvent être utilisées ni pour prédire ni pour falsifier. Il a appliqué la phrase aux aspects de la physique théorique des supercordes sur le raisonnement que, malgré son élégance mathématique, à l’instant, la théorie ne peut ni fournir de prédictions ni être testée.

 

JZ8B3354

DIRECTION & CHOREOGRAPHY:

Kylie Walters

TEXT:

Kylie Walters and Mike Winter, with the invaluable advice of particle physicist, Olivier Piguet

CAST:

Geoffrey Dyson  Actor 

Madeleine Raykov Piguet  Dancer

Amaury Réot  Dancer

Mike Winter  Dancer/Actor

TEAM:

Olivier Piguet  Scientific Advisor

Jerry Killick   Dramaturgical Advisor

Jean Keraudren  Technical director/Sound Engineer

Laurent Junod  Light Design

Pierre-Alexandre Lampert  Music

Aline Courvoisier  Costume Design

Vincent Deblue  Video

Erika Irmler & Christian Lutz  Photos

Julien Roby  Translation

Laure Chapel/Paquis Production  Administration  

Alessandra Mattana  Communications  

Add your comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kylie-Walters Website